Wózki jezdniowe podnośnikowe (tzw. Widłowe) to dziś bodaj najpopularniejsze bieżnikowe maszyny robocze. Popularnie nazywane “żabami” jeżdżą praktycznie wszędzie tam, gdzie wre praca. Na magazynach, po portach, zarówno tych morskich jak i lotniczych, halach produkcyjnych i wielu innych miejscach.

Jakie rodzaje wózków widłowych wyróżniamy? Z czego się one składają? Co warto o nich wiedzieć?

Tego oraz kilku innych rzeczy dowiecie się z poniższego tekstu!

WÓZEK WIDŁOWY – CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA

Kołowy pojazd mechaniczny o napędzie silnikowym. Mimo relatywnie małych rozmiarów jest w stanie dźwignąć nawet do kilkudziesięciu ton! Pierwsze modele powstały już w latach 20 XX wieku za sprawą (równolegle) firmy Clark i firmy Yale & Towne Manufacturing. Przeważnie operuje na ładunkach umieszczonych na paletach

Budowa i elementy konstrukcyjne:

  • Ww wysokiego składowania również przy pracySilnik (może być elektryczny sieciowy lub akumulatorowy, benzynowy czy diesel. Rzadko spotyka się inne rodzaje napędu.
  • Stalowa rama wózka
  • Podwozie kołowe (składa się przeważnie z trzech lub czterech kół)
  • przeciwwaga, czyli dodatkowe obciążenie umieszczonego w tylnej części wózka celem zapewnienia równowagi podczas przewożenia przedmiotów przeciążających przód wózka.
  • kabina operatora. W tej, z kolei, znaleźć można kierownicę, pedały i i dźwignie umożliwiające sterowanie wózkiem. wysokiego składowania
  • Pionowy maszt. Zamontowany z przodu wózka umożliwia unoszenie i transport ładunków.
  • Widły w kształcie litery „L” poruszanych w pionie za pośrednictwem łańcucha. Możliwe jest też zastosowanie chwytników przystosowanych do transportu np. beczek, pudeł kartonowych, pługów do odśnieżania i innych
  • krata ochronna zabezpieczającej przed zsunięciem się przewożonych elementów na operatora wózka
  • Karetka (płyty czołowej) – stalowy element zamocowany do masztu służący do montażu wideł oraz kraty ochronnej

PODSTAWOWY PODZIAŁ WÓZKÓW WIDŁOWYCH

  • wózki platformowe (naładowne) wózki ciągnikowe (ciągnące/pchające) – służą do przeciągania/pchania podczepionych do nich pojazdów lub przyczep. Główny parametr – siła uciągu,
  • wózki unoszące – służą do uniesienia określonego ładunku tylko na określoną niewielką wysokość, aby go przemieścić z jednego miejsca na drugie. Główny parametr – udźwig.

KONKRETNE PRZYKŁADY

  • Wózki widłowe podnośnikowe czołowe

Dość długa nazwa opisująca stosunkowo prostą koncepcję. Otóż mowa o maszynach, w których waga podnoszonego ładunku równoważy się z wagą wózka widłowego. Podkategorią tego rodzaju są wózki terenowe. Ładunek podnoszony jest w ich przypadku za pomocą wideł albo innego osprzętu.

  • Specjalizowany ze zmiennym wysięgiem

Nazywany też ładowarką teleskopową, kojarzony powszechnie z dystrybutorem firmą Manitou. Posiadają ramię ze zmiennym wysięgiem, które umożliwia łatwe przenoszenie nawet masywnych ładunków zarówno w pionie jak i poziomie oraz manipulowanie nimi w przestrzeni. Wózek specjalizowany ze zmiennym wysięgiem posiada też stosunkowo dużą zdolność do pracy w trudnym terenie (np. na budowach) a to za sprawą napędu na 4 koła i terenowego ogumienia pneumatycznego. Wózki tego typu najczęściej można spotkać w dużych gospodarstwach rolniczych bądź na placach budowy, czyli wszędzie tam, gdzie można wykorzystać ich największe zalety: możliwość manipulowania ładunkiem na nierównych powierzchniach.

  • Wysokiego składowania

Zazwyczaj wózek boczny (reach truck), jak sama nazwa wskazuje służy do transportu dużych, często nieporęcznych ładunków na wysokość przekraczającą wysokość samej kabiny wózka. Logicznym następstwem tego przeznaczenia jest szerokie zastosowanie zwłaszcza w powierzchniach magazynowych. Co ciekawe – sprzęt wysoce efektywny w pracy z przedmiotami “nieporęcznymi” (deski, rury, elementy konstrukcji meblowych itp.)

POZA TYM WYRÓŻNIA SIĘ RÓWNIEŻ:

  • Ww specjalizowany ze zmiennym wysięgiem przy pracywózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym nieobejmującym ładunku,
  • wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek (z masztem stałym),
  • wózki podnośnikowe widłowe z masztem wewnętrznym,
  • wózki podnośnikowe platformowe z masztem wewnętrznym,
  • wózki podnośnikowe boczne (jednostronne),
  • wózki podnośnikowe boczne (dwustronne),
  • wózki podnośnikowe czołowo – boczne (obustronne- dostosowane do pobierania i składowania ładunku z obu stron kierunku jazdy),
  • wózki podnośnikowe bramowe (rama i element podnoszący obejmują ładunek w trakcie podnoszenia, przemieszczania i składowania),
  • wózki podnośnikowe z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem (wózek specjalizowany- zwany też wózkiem kompletacyjnym).

KONIECZNE UPRAWNIENIA

Jak wszystkie maszyny okołobudowlane, wózki widłowe wymagają do obsługi konkretnych uprawnień  państwowych. W tym wypadku przewiduje się trzy kategorie. Jak następuje:

  • III WJO – uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych prowadzonych i zdalnie sterowanych
  • II WJO – uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych za wyjątkiem urządzeń specjalizowanych
  • I WJO – uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych, w tym specjalizowanych: z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem i ze zmiennym wysięgiem

Egzaminy na uprawnienia poprzedzają specjalistyczne kursy. Jedne z najlepszych dostępne są w ofercie ERGON – Ośrodka Doskonalenia Kadr. W programie między innymi:

  • rodzaje i budowa urządzeń
  • czynności operatora przed i po zakończeniu pracy
  • czynności operatora podczas pracy
  • wiadomości dotyczące przewożenia ładunków
  • dozór techniczny
  • zasady wymiany butli gazowych
  • ćwiczenia praktyczne

Do zapisania się na zajęcia należy spełnić następujące wymagania:

  • ukończone 18 lat
  • co najmniej wykształcenie podstawowe
  • brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku

Jak widać wózki widłowe stanowią bardzo rozległe zagadnienie. Fakt ten, w połączeniu z ich wielozadaniowością, a tym samym – powszechnością sprawia, że znajomość tematu oraz praktyka w obsłudze są na wagę złota. Jeśli pragniesz rozszerzyć kompetencje zawodowa, ba! Nawet zdobyć swoje pierwsze! Warto zapoznać się z ofertą Ośrodka Doskonalenia Kadr ERGON. Ogólnopolski zasięg, fachowa kadra, nowoczesne standardy edukacyjne i pomoce dydaktyczne… to zaledwie kilka powodów, dla których akurat ERGON.