Wózki jezdniowe podnośnikowe
Wózki jezdniowe podnośnikowe (tzw. widłowe) to najpopularniejsze bieżnikowe maszyny robocze. Popularnie nazywane “żabami” jeżdżą m.in. w magazynach, portach, zarówno tych morskich jak i lotniczych, halach produkcyjnych i wielu innych miejscach.
Wózek widłowy – charakterystyka ogólna
Jest to kołowy pojazd mechaniczny o napędzie silnikowym. Mimo małych rozmiarów, jest w stanie udźwignąć nawet do kilkudziesięciu ton! Pierwsze modele powstały już w latach 20. XX wieku za sprawą firmy Clark i Yale & Towne Manufacturing.
Budowa i elementy konstrukcyjne
- Silnik (może być elektryczny, sieciowy lub akumulatorowy, benzynowy czy diesel. Rzadko spotyka się inne rodzaje napędu.
- Stalowa rama wózka.
- Podwozie kołowe (składa się przeważnie z trzech lub czterech kół).
- Przeciwwaga, czyli dodatkowe obciążenie umieszczonego w tylnej części wózka, celem zapewnienia równowagi podczas przewożenia przedmiotów przeciążających przód wózka.
- Kabina operatora. W tej, z kolei, znaleźć można kierownicę, pedały i dźwignie, które umożliwiają sterowanie wózkiem wysokiego składowania.
- Pionowy maszt. Zamontowany z przodu wózka umożliwia unoszenie i transport ładunków.
- Widły w kształcie litery „L” poruszanych w pionie za pośrednictwem łańcucha. Możliwe jest też zastosowanie chwytników przystosowanych do transportu np. beczek, pudeł kartonowych, pługów do odśnieżania i innych.
- Krata ochronna zabezpieczająca przed zsunięciem się przewożonych elementów na operatora wózka.
- Karetka (płyty czołowej) – stalowy element zamocowany do masztu służący do montażu wideł oraz kraty ochronnej.
Podstawowy podział wózków widłowych:
- wózki platformowe (naładowane),
- wózki ciągnikowe (ciągnące/pchające) – służą do przeciągania/pchania podczepionych do nich pojazdów lub przyczep. Główny parametr – siła uciągu,
- wózki unoszące – służą do unoszenia określonego ładunku tylko na określoną, niewielką wysokość, aby go przemieścić z jednego miejsca na drugie. Główny parametr – udźwig.
Wózki widłowe podnośnikowe czołowe
Dość długa nazwa opisuje stosunkowo prostą koncepcję. Otóż mowa o maszynach, w których waga podnoszonego ładunku równoważy się z wagą wózka widłowego. Podkategorią tego rodzaju są wózki terenowe. Ładunek podnoszony jest w ich przypadku za pomocą wideł albo innego osprzętu.
Wózek specjalizowany ze zmiennym wysięgiem
Nazywany też ładowarką teleskopową. Posiadają ramię ze zmiennym wysięgiem, które umożliwia łatwe przenoszenie nawet masywnych ładunków zarówno w pionie, jak i poziomie oraz manipulowanie nimi w przestrzeni. Wózek specjalizowany ze zmiennym wysięgiem posiada zdolność do pracy na trudnym terenie (np. na budowach), a to za sprawą napędu na 4 koła i terenowego ogumienia pneumatycznego. Wózki tego typu najczęściej można spotkać w dużych gospodarstwach rolniczych bądź na placach budowy, czyli wszędzie tam, gdzie można wykorzystać ich największe zalety: możliwość manipulowania ładunkiem na nierównych powierzchniach.
Wózek wysokiego składowania
Zazwyczaj wózek boczny (reach truck), jak sama nazwa wskazuje, służy do transportu dużych, często nieporęcznych ładunków na wysokość przekraczającą wysokość samej kabiny wózka. Znajduje szerokie zastosowanie zwłaszcza w magazynach i centrach logistycznych. Co ciekawe – sprzęt ten jest wysoce efektywny w pracy z przedmiotami “nieporęcznymi” (deski, rury, elementy konstrukcji meblowych itp.).
Poza tym wyróżnia się również:
- wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym nieobejmującym ładunku,
- wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek (z masztem stałym),
- wózki podnośnikowe widłowe z masztem wewnętrznym,
- wózki podnośnikowe platformowe z masztem wewnętrznym,
- wózki podnośnikowe boczne (jednostronne),
- wózki podnośnikowe boczne (dwustronne),
- wózki podnośnikowe czołowo-boczne (obustronne),
- wózki podnośnikowe bramowe,
- wózki podnośnikowe z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem.
Konieczne uprawnienia
Do obsługi wózków widłowych wymagane jest posiadanie konkretnych uprawnień państwowych. W tym wypadku przewiduje się dwie kategorie, które:
- uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia i wózków unoszących operatora razem z ładunkiem;
- uprawniają do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia poza wózkami z wysięgnikiem i wózków unoszących operatora z ładunkiem.
Szkolenie w ERGON
Ośrodek Doskonalenia Kadr ERGON oferuje kompleksowe szkolenie z obsługi wózków podnośnikowych. W programie między innymi:
- rodzaje i budowa urządzeń,
- czynności operatora przed pracą i po jej zakończeniu,
- czynności operatora podczas pracy,
- wiadomości dotyczące przewożenia ładunków,
- dozór techniczny,
- zasady wymiany butli gazowych,
- ćwiczenia praktyczne.
Aby zapisać się na zajęcia, należy spełnić następujące wymagania:
- ukończone 18 lat,
- co najmniej wykształcenie podstawowe,
- brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku operatora.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą ERGON. Oferujemy zajęcia prowadzone przez doświadczoną kadrę, nowoczesne standardy edukacyjne i pomoce dydaktyczne. W razie pytań zapraszamy do kontaktu.