Stacja UNO rozładunku chemikaliów – urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników

zbiorniki transportowe

Mamy do zaoferowania kompleksową obsługę związaną z produkcją, montażem i dostawą zbiorników chemoodpornych oraz wyposażenie ich w stanowiska do opróżniania i napełniania. W zakresie naszych prac jest: stanowisko rozładunku, przeładunku, zbiorniki chemoodporne UDT, rurociągi oraz transferowanie na linie produkcyjne.  

Zapewniamy pełne wsparcie w procesie inwestycji, takie jak zgłoszenie i uzgodnienie z jednostką TDT Transportowy Dozór Techniczny. Nie dostarczamy samych stacji NO. Wykonujemy projekt stacji załadowczej UNO i urządzenia NO dla niebezpiecznych cieczy. Przechowujemy je w naszych zbiornikach m.in. kwasu: siarkowego, azotowego, solnego, wody: amoniakalnej, utlenionej, podchlorynu sodu, ługu sodowego i innych. 

Zakres robót realizowanych w systemach UNO: 

  • dopasowanie wymagań dla danej inwestycji /realizacji; 
  • wykonanie projektu stacji załadowczej UNO; 
  • uzgodnienie i przygotowanie dokumentacji technicznej i rejestracyjnej dla jednostki TDT; 
  • dostawa urządzeń UNO i montaż elementów osprzętu na obiekt. 

Jak wygląda proces napełniania zbiorników magazynowych ? 

Napełnianie odbywa się wraz z dodatkowymi uzgodnieniami i czynnościami (zwłaszcza w cysternach typu TIR). Każda stacja urządzeń do napełniania i opróżniania (UNO) działa w systemie połączeń zaworów, rur, węży i sygnalizatorów. Wymienione instalacje i armatura są zależne od Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 września 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych (z późniejszymi zmianami) w uzgodnieniu i zgłoszeniu do jednostki TDT.  

Urządzenie NO do rozładunku cystern (stacja UNO) 

Stosuje się do rozładunku i załadunku zbiorników transportowych w surowce niebezpieczne płynne (żrące, trujące, palne). Przeznaczeniem tego urządzenia jest bezpieczne zapewnienie procesu opróżniania i napełniania cystern do zbiorników magazynowych w magazynach płynnych surowców. Stacje posiadają mnóstwo udogodnień elektronicznych i mechanicznych zapewniających wysokie bezpieczeństwo zarówno samej instalacji, jaki i personelu obsługi stanowiska. Konieczność używania odpowiednich zabezpieczeń instalacji w czasie rozładunku płynnych surowców niebezpiecznych z cystern jest określona w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 20 września 2006 r. Zastosowanie urządzeń oraz zabezpieczeń procesowych zgodnie z wymogami prawnymi podlega zgłoszeniu i uzgodnieniu w jednostce TDT. 

Zabezpieczenia stosowane w zależności od kategorii zagrożenia budując urządzenie NO: 

  • Zawór automatycznego rozłączenia; 
  • Szafa sterownicza z sygnalizacją akustyczną wycieku;  
  • Pomiar:  
  • temperatury i ciśnienia medium, 
  • emisji oraz rozszczelnienia, 
  • Złącze: 
  • awaryjnego odłączenia, 
  • suchoodcinające. 

Najważniejsze akty prawne będące podstawą dozoru technicznego urządzeń: 

  • Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym; 
  • Rozporządzenia z dnia:  
  • 26 listopada 2010 r. Ministra Gospodarki, 
  • 7 grudnia 2012 r. Rady Ministrów, 
  • 21 maja 2019 r. Ministra Przedsiębiorczości i Technologii.   

Przygotowując urządzenie NO do badań należy uwzględniać wymogi instrukcji eksploatacji urządzenia. 

Klasyfikacja oraz oznakowanie w przewozie: 

  • ADR drogowym; 
  • ADN śródlądowym; 
  • RID kolejowym. 

Lista niebezpiecznych towarów – oznakowanie ADR 

Transport lądowy to najpopularniejszy rodzaj przewozu materiałów niebezpiecznych. Wszelkie przepisy i normy związane z drogowym przewozem towarów określa Umowa Europejska ADR (The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road). Obowiązuje nie tylko w Europie, ale i na świecie. Przy imporcie towaru z Chin do Polski trzeba mieć na uwadze akty prawa lokalnego, czyli ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych oraz o broni i amunicji. Opakowania, w których znajdują się towary niebezpieczne muszą być odpowiednio oznakowane. Na pomarańczowej tabliczce widnieje numer rozpoznawczy zagrożenia. Są to najczęściej dwie lub trzy cyfry, poprzedzone literą  i czterocyfrowy numer UN. Natomiast nalepki ADR są w kształcie obróconego kwadratu o 45 stopni. Oznaczenia powinny być zlokalizowane w widocznym miejscu. 

Opis i oznaczenia stosowane na zbiornikach transportowych

Różne materiały i przedmioty niebezpieczne 

Stwarzają zagrożenie podczas przewozu – inne niż materiały określone w pozostałych klasach. 

  • M1 – drobny pył, który wdychany może stanowić zagrożenie dla zdrowia; 
  • M2 – w czasie pożaru mogą tworzyć dioksyny; 
  • M3 – wydzielają pary zapalne; 
  • M4 – akumulatory litowe; 
  • M5 – przedmioty ratownicze; 
  • M6-M8 – zagrażające środowisku; 
  • M9-M10 – podwyższona temperatura; 
  • M11 – zagrożenie podczas przewozu, nie odpowiadające definicjom innych klas. 

RID – transport kolejowy towarów niebezpiecznych 

Jest to regulamin dla przewozu międzynarodowego kolejami niebezpiecznych towarów. Należy zapewnić właściwe środki bezpieczeństwa odpowiadające charakterystyce i zakresowi zagrożeń.  

  1. Do niebezpiecznych reakcji należy:  
  • wytwarzanie materiałów niestabilnych oraz żrących, 
  • niebezpieczny wzrost ciśnienia,  
  • wydzielanie gazów zapalnych, duszących, utleniających lub trujących, 
  • wytwarzanie dużych ilości ciepła lub spalanie; 
  1. Do oznaczeń stosuje się podobne tablice, jak w ADR. Są w kolorze pomarańczowym, na górze jest numer zagrożenia, a na dole kod UN, określający konkretną substancję. Umiejscowione na bocznych ścianach cystern lub kontenerów. 
  1. Górna część tablicy prezentuje dwucyfrowy lub trzycyfrowy numer informujący o zagrożeniu przewożonego ładunku: 
  • 2 – emisja gazu; 
  • 3 – substancja samoczynnie nagrzewająca się lub ciekła łatwopalna;  
  • 4 – substancja stała łatwopalna; 
  • 5 – właściwości utleniające; 
  • 6 – działanie trujące lub zakaźne; 
  • 7 – działanie promieniotwórcze; 
  • 8 – działanie żrące; 
  • 9 – zagrożenie samorzutną i gwałtowną reakcją. 
  1. W sytuacji, gdy ładunek może powodować tylko jedno z zagrożeń, zostaje dodana cyfra „0”  po danej cyfrze. Jeśli zagrożenie jest bardzo nasilone, wtedy podwaja się tę cyfrę. 
  1. Numer poprzedzony literą „X” – oznacza, że w sytuacji pożaru, nie wolno gasić wodą ognia. 
  1. Kod UN numer na dole, którym oznacza się przewożoną substancję.  

Na przykład: 

  • kwasy: 
  • „1789” – chlorowodorowy, 
  • „1805” – fosforowy, 
  • „1830” –  siarkowy o stężeniu ponad 51%,  
  • „2031” – azotowy o stężeniu poniżej 55%, 
  • „1202” – oleje paliwowe; 
  • „1203” – benzynę; 
  • „1223” – naftę; 
  • „1230” –metanol;  
  • „1266” – łatwopalne wyroby perfumeryjne; 
  • „1268” – destylaty ropy naftowej. 

Klasyfikacja niebezpiecznych towarów związanych z kursem napełniania i opróżniania cystern w Ośrodku Szkolenia Operatorów. 

Obsługa maszyn typu UNO – nalewak

Klasa: 

  • 2 – gazy; 
  • 3 – materiały: ciekłe zapalne; 
  • 4.1 – stałe zapalne, samoreaktywne, wybuchowe stałe odczulone; 
  • 4.2 – samozapalne; 
  • 4.3 – po zetknięciu z wodą wytwarza gazy palne; 
  • 5.1 – utleniające; 
  • 5.2 – nadtlenki organiczne; 
  • 6.1 – materiały trujące; 
  • 6.2 – zakaźne; 
  • 8 – żrące; 
  • 9 – różne przedmioty i materiały oraz wszystkie towary niezaliczane jako niebezpieczne, które napełnia się pod ciśnieniem lub opróżnia oraz przewozi (cement, mąka, nawozy, płyn petrygo, oleje, masy bitumiczne, asfalt i inne). 

Kurs napełniania i opróżniania zbiorników transportowych (cystern) 

Prowadzimy dla osób indywidualnych lub firm. W przypadku grup zorganizowanych przeprowadzimy szkolenie na terenie całej Polski, jeśli zleceniodawca szkolenia zapewni stacjonarne urządzenie służące do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych z aktualnym badaniem TDT na zajęcia praktyczne. Wykonujemy wszystkie formalności związane ze zgłaszaniem słuchaczy na egzaminy i wyznaczeniem terminu egzaminu przez Transportowy Dozór Techniczny. Mamy możliwość przeprowadzania szkoleń w weekendy. 

Jak wygląda kurs na nalewaki? 

Jest złożony z części teoretycznej i praktycznej, która kończy się państwowym egzaminem przed Komisją Transportową Dozoru Urzędu Technicznego. 

Co obejmuje tematyka szkolenia z napełnienia i opróżniania cystern? 

  • wiadomości ogólne dotyczące właściwości fizyczno–chemicznych towarów niebezpiecznych RID/ADR; 
  • wiedzę z zakresu towarów niebezpiecznych przewożonych w zbiornikach transportowych RID/ADR; 
  • zbiór zasad według dozoru technicznego nad urządzeniami NO i zbiornikami transportowymi; 
  • rodzajami urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych wraz z obsługą i kontrolą tego typu urządzeń; 
  • przepisy bhp i ppoż.; 
  • ochrona środowiska; 
  • udzielanie pierwszej pomocy. 
kurs ERGON