Szkolenie na napełnianie UNO
Stacja UNO rozładunku chemikaliów – urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników
Mamy do zaoferowania kompleksową obsługę związaną z produkcją, montażem i dostawą zbiorników chemoodpornych oraz wyposażenie ich w stanowiska do opróżniania i napełniania. W zakresie naszych prac jest: stanowisko rozładunku, przeładunku, zbiorniki chemoodporne UDT, rurociągi oraz transferowanie na linie produkcyjne.
Zapewniamy pełne wsparcie w procesie inwestycji, takie jak zgłoszenie i uzgodnienie z jednostką TDT Transportowy Dozór Techniczny. Nie dostarczamy samych stacji NO. Wykonujemy projekt stacji załadowczej UNO i urządzenia NO dla niebezpiecznych cieczy. Przechowujemy je w naszych zbiornikach m.in. kwasu: siarkowego, azotowego, solnego, wody: amoniakalnej, utlenionej, podchlorynu sodu, ługu sodowego i innych.
Zakres robót realizowanych w systemach UNO:
- dopasowanie wymagań dla danej inwestycji /realizacji;
- wykonanie projektu stacji załadowczej UNO;
- uzgodnienie i przygotowanie dokumentacji technicznej i rejestracyjnej dla jednostki TDT;
- dostawa urządzeń UNO i montaż elementów osprzętu na obiekt.
Jak wygląda proces napełniania zbiorników magazynowych ?
Napełnianie odbywa się wraz z dodatkowymi uzgodnieniami i czynnościami (zwłaszcza w cysternach typu TIR). Każda stacja urządzeń do napełniania i opróżniania (UNO) działa w systemie połączeń zaworów, rur, węży i sygnalizatorów. Wymienione instalacje i armatura są zależne od Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 września 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych (z późniejszymi zmianami) w uzgodnieniu i zgłoszeniu do jednostki TDT.
Urządzenie NO do rozładunku cystern (stacja UNO)
Stosuje się do rozładunku i załadunku zbiorników transportowych w surowce niebezpieczne płynne (żrące, trujące, palne). Przeznaczeniem tego urządzenia jest bezpieczne zapewnienie procesu opróżniania i napełniania cystern do zbiorników magazynowych w magazynach płynnych surowców. Stacje posiadają mnóstwo udogodnień elektronicznych i mechanicznych zapewniających wysokie bezpieczeństwo zarówno samej instalacji, jaki i personelu obsługi stanowiska. Konieczność używania odpowiednich zabezpieczeń instalacji w czasie rozładunku płynnych surowców niebezpiecznych z cystern jest określona w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 20 września 2006 r. Zastosowanie urządzeń oraz zabezpieczeń procesowych zgodnie z wymogami prawnymi podlega zgłoszeniu i uzgodnieniu w jednostce TDT.
Zabezpieczenia stosowane w zależności od kategorii zagrożenia budując urządzenie NO:
- Zawór automatycznego rozłączenia;
- Szafa sterownicza z sygnalizacją akustyczną wycieku;
- Pomiar:
- temperatury i ciśnienia medium,
- emisji oraz rozszczelnienia,
- Złącze:
- awaryjnego odłączenia,
- suchoodcinające.
Najważniejsze akty prawne będące podstawą dozoru technicznego urządzeń:
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
- Rozporządzenia z dnia:
- 26 listopada 2010 r. Ministra Gospodarki,
- 7 grudnia 2012 r. Rady Ministrów,
- 21 maja 2019 r. Ministra Przedsiębiorczości i Technologii.
Przygotowując urządzenie NO do badań należy uwzględniać wymogi instrukcji eksploatacji urządzenia.
Klasyfikacja oraz oznakowanie w przewozie:
- ADR drogowym;
- ADN śródlądowym;
- RID kolejowym.
Lista niebezpiecznych towarów – oznakowanie ADR
Transport lądowy to najpopularniejszy rodzaj przewozu materiałów niebezpiecznych. Wszelkie przepisy i normy związane z drogowym przewozem towarów określa Umowa Europejska ADR (The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road). Obowiązuje nie tylko w Europie, ale i na świecie. Przy imporcie towaru z Chin do Polski trzeba mieć na uwadze akty prawa lokalnego, czyli ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych oraz o broni i amunicji. Opakowania, w których znajdują się towary niebezpieczne muszą być odpowiednio oznakowane. Na pomarańczowej tabliczce widnieje numer rozpoznawczy zagrożenia. Są to najczęściej dwie lub trzy cyfry, poprzedzone literą i czterocyfrowy numer UN. Natomiast nalepki ADR są w kształcie obróconego kwadratu o 45 stopni. Oznaczenia powinny być zlokalizowane w widocznym miejscu.
Różne materiały i przedmioty niebezpieczne
Stwarzają zagrożenie podczas przewozu – inne niż materiały określone w pozostałych klasach.
- M1 – drobny pył, który wdychany może stanowić zagrożenie dla zdrowia;
- M2 – w czasie pożaru mogą tworzyć dioksyny;
- M3 – wydzielają pary zapalne;
- M4 – akumulatory litowe;
- M5 – przedmioty ratownicze;
- M6-M8 – zagrażające środowisku;
- M9-M10 – podwyższona temperatura;
- M11 – zagrożenie podczas przewozu, nie odpowiadające definicjom innych klas.
RID – transport kolejowy towarów niebezpiecznych
Jest to regulamin dla przewozu międzynarodowego kolejami niebezpiecznych towarów. Należy zapewnić właściwe środki bezpieczeństwa odpowiadające charakterystyce i zakresowi zagrożeń.
- Do niebezpiecznych reakcji należy:
- wytwarzanie materiałów niestabilnych oraz żrących,
- niebezpieczny wzrost ciśnienia,
- wydzielanie gazów zapalnych, duszących, utleniających lub trujących,
- wytwarzanie dużych ilości ciepła lub spalanie;
- Do oznaczeń stosuje się podobne tablice, jak w ADR. Są w kolorze pomarańczowym, na górze jest numer zagrożenia, a na dole kod UN, określający konkretną substancję. Umiejscowione na bocznych ścianach cystern lub kontenerów.
- Górna część tablicy prezentuje dwucyfrowy lub trzycyfrowy numer informujący o zagrożeniu przewożonego ładunku:
- 2 – emisja gazu;
- 3 – substancja samoczynnie nagrzewająca się lub ciekła łatwopalna;
- 4 – substancja stała łatwopalna;
- 5 – właściwości utleniające;
- 6 – działanie trujące lub zakaźne;
- 7 – działanie promieniotwórcze;
- 8 – działanie żrące;
- 9 – zagrożenie samorzutną i gwałtowną reakcją.
- W sytuacji, gdy ładunek może powodować tylko jedno z zagrożeń, zostaje dodana cyfra „0” po danej cyfrze. Jeśli zagrożenie jest bardzo nasilone, wtedy podwaja się tę cyfrę.
- Numer poprzedzony literą „X” – oznacza, że w sytuacji pożaru, nie wolno gasić wodą ognia.
- Kod UN numer na dole, którym oznacza się przewożoną substancję.
Na przykład:
- kwasy:
- „1789” – chlorowodorowy,
- „1805” – fosforowy,
- „1830” – siarkowy o stężeniu ponad 51%,
- „2031” – azotowy o stężeniu poniżej 55%,
- „1202” – oleje paliwowe;
- „1203” – benzynę;
- „1223” – naftę;
- „1230” –metanol;
- „1266” – łatwopalne wyroby perfumeryjne;
- „1268” – destylaty ropy naftowej.
Klasyfikacja niebezpiecznych towarów związanych z kursem napełniania i opróżniania cystern w Ośrodku Szkolenia Operatorów.
Klasa:
- 2 – gazy;
- 3 – materiały: ciekłe zapalne;
- 4.1 – stałe zapalne, samoreaktywne, wybuchowe stałe odczulone;
- 4.2 – samozapalne;
- 4.3 – po zetknięciu z wodą wytwarza gazy palne;
- 5.1 – utleniające;
- 5.2 – nadtlenki organiczne;
- 6.1 – materiały trujące;
- 6.2 – zakaźne;
- 8 – żrące;
- 9 – różne przedmioty i materiały oraz wszystkie towary niezaliczane jako niebezpieczne, które napełnia się pod ciśnieniem lub opróżnia oraz przewozi (cement, mąka, nawozy, płyn petrygo, oleje, masy bitumiczne, asfalt i inne).
Kurs napełniania i opróżniania zbiorników transportowych (cystern)
Prowadzimy dla osób indywidualnych lub firm. W przypadku grup zorganizowanych przeprowadzimy szkolenie na terenie całej Polski, jeśli zleceniodawca szkolenia zapewni stacjonarne urządzenie służące do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych z aktualnym badaniem TDT na zajęcia praktyczne. Wykonujemy wszystkie formalności związane ze zgłaszaniem słuchaczy na egzaminy i wyznaczeniem terminu egzaminu przez Transportowy Dozór Techniczny. Mamy możliwość przeprowadzania szkoleń w weekendy.
Jak wygląda kurs na nalewaki?
Jest złożony z części teoretycznej i praktycznej, która kończy się państwowym egzaminem przed Komisją Transportową Dozoru Urzędu Technicznego.
Co obejmuje tematyka szkolenia z napełnienia i opróżniania cystern?
- wiadomości ogólne dotyczące właściwości fizyczno–chemicznych towarów niebezpiecznych RID/ADR;
- wiedzę z zakresu towarów niebezpiecznych przewożonych w zbiornikach transportowych RID/ADR;
- zbiór zasad według dozoru technicznego nad urządzeniami NO i zbiornikami transportowymi;
- rodzajami urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych wraz z obsługą i kontrolą tego typu urządzeń;
- przepisy bhp i ppoż.;
- ochrona środowiska;
- udzielanie pierwszej pomocy.